02 ноември 2009

Неделна битка с Windows 7 и Linux Ubuntu 9.1 – май спечелих

   Знайно е, че почти всички известни блогъри са добри програмисти или най-малкото навътре в уебдизайна. Аз не съм нито едно от трите – нито съм известен, нито съм програмист и съвсем нищичко не разбирам от уебдизайн. Затова и всяка промяна в блога ми я правя трудно и с големи спънки, а резултатът рядко е точно това, което съм искал. Знам си тези неща и затова и не напирам особено да науча тез магически заклинания.13049f2b6590c46f

   Та вчера се заех с нещо още по-голямо –  преинсталиране на операционни системи. До това се  стигна, след като преди 2 месеца унищожих добрият стар боец XP и вследствие на това открих прекрасния Linux Ubuntu 9.04., с който осъзнах колко съм бил заблуден с уиндоуса. Та живеех си аз добре, но ми липсваха някои малки нещица – едното е програмата Windows Live за публикуване в блог, много ми харесва, а другото е да поиграя на някоя и друга компютърна игра.windows-7

   И така, тръгнах аз със светлото намерение да инсталирам прехваления Windows 7 и да ъпгрейдна убунтото си до новата версия 9.1. И стана голяяяма каша. Спокойно, няма да ви занимавам с куп сложнотии.

   При качването Windows унищожи достъпа ми до Ubuntu, безсрамникът му не един, но това се очакваше. Нейсе, преинсталирах и него, но се оказа, че и новата версия на убунтото нещо не ме радва, променили са неща, с които бях свикнал. На всичкото отгоре и двете операционни системи вървяха зле, което ме наведе на мисълта, че не съм направил нещо като хората.

   След поредното допитване до злополучния ми съквартирант започнах наново – пак преинсталирах Windows 7, и после върнах и Ubuntu, но старата версия 9.04, с която съм си щастлив.

 brilliant-ubuntu-desktop  И така, май спечелих битката. И накрая ще ви кажа защо избирам безусловно Ubuntu от гледна точка на напълно обикновен потребител.

1. Инсталира се бързо и безпроблемно, по-лек е и по-бърз.

2. Осигурява ми пълна сигурност от всички опасности в нета.

   3. Има изумителни визуални ефекти (виж снимката), за които Vista и 7 могат пасти да ядат.

4. Имам количество десктопи по избор, където се работи хиляди пъти по-ефективно. На работата се мъча като грешник с отворени 4-5 прозореца на XP.ubuntu-8-multiple-desktops

5. Има си безплатни програми за почти всичко, което ми е нужно,  а и са разположени на едно място, а не да се ровя из десетки сайтове, за да ги свалям.

   Има и още сума ти неща, но няма да продължавам – Ubuntu е програмата за обикновения потребител, а Microsoft каквото и да правят, все ще са на опашката. love-ubuntu-600-300x300

19 коментара:

Димитър Димитров каза...

Аз пък твърдо заставам зад Windows 7, макар че съм бивш Ubuntu юзър, и не играя никакви игри...Въпрос на избор.

Lil каза...

Хе-хе всеки блогър бил спец:ще споря ;)
Много лесно щеше да се справиш ,ако беше отворил два акаунта на пц.Един за уин и един за Линукс.Двете паралелно е доста мъчително.
Windows 7 ->не го харесвам.
Linux -съгласна съм,но няма да мина на тази ОС.
Успех :)А ако нещо не ти е ясно-питай,нали сме спец-блогъри ;)

#/bin/bash каза...

Не разбрах тоя М$ Windows 7 за какво ти е, след като си свикнал вече с Ubuntu. Носталгия по вирусите и бъговете? Димитре, Димитре М$ Windows 7 си е просто поредния Windows. Бъгове, заплахи за сигурността, вирусчета, дупки в кода... Че и платен на всичкото отгоре. Като не са игрите причината, "светни" нас по-простичките с какво е по-добър и защо всички фенове на бозичките на Малкомеките "твърдо застават" зад тях.

Димитър Димитров каза...

Мирише ми на поредния "титаничен" сблъсък на двата софтуерни полюса. :)
Интерфейса - харесвам Gnome, заради простотата, но повече харесвам новия интерфейс на Windows - лично мнение.
Ползвам компютрите си основно за работа /свързана с музиката/, както и за интернет...Толкова.
Но ми втръсна при всяко boot-ване на ubuntu, ALSA-та да крашва и да си рестартира настройките.Писна ми при всяко boot-ване NTFS да не се монтира правилно с което да прекъсне целия процес на зареждане.
Писна ми pppoe-то да не се логва...Или като се логне да ме изплюе след 15 минути.
И накрая - нито Wine, нито Crossover for Linux не ми помагат да емулирам софтуера си, който няма linux аналог.
В крайна сметка, прекарах около 2 месеца в непрекъснато конфигуриране на системата и ходене по мултимедиините мъки.
Все пак пробвах новите K/Ubuntu-та, барабар с Netbook ремикса, както и любимата ми USB OS си остава Slax, но това не променя факта, че linux не ми върши работа...
И така - за всяка нужда - решение.
Харесвам си Windows-а, от доста време насам /поне 2 години/ не съм лепял вируси и червеи, така че не смятам за редно да се подведа скоро отново по open source агитацията.

LaSombra каза...

Да си кажа честно, не съм привърженик на Linux за настолни системи. С Ubuntu първо -- не мога да си направя екрана на 1024х768 (как ли не бъзиках по xorg.conf -- не става). Второ, не мога да направя broadband връзка (което сериозно ми намалява възможностите за достъп до форумите и съответно -- разучаване на Ubuntu.

По времето на модемите имах същия проблем с Mandrake -- отказваше да разпознае модема Made in China.

Накратко -- с удоволствие бих се захванал да инсталирам и конфигурирам Linux ако имам сървър. Инсталирането и настройването му за домашна система ми се струва... не се сещам в момента за подходяща българска дума. На английски се казва unfеasible -- невъзможно или неоправдаващо необходимите усилия.

Разбира се, причината си е в мен и опита ми до момента -- 98% работа с Windows и 2% ругаене по Linux. Факт е, че на Windows му познавам и кътните зъби, докато при Linux oоир нямам представа как се регистрират драйверите, например.

П.П. Ако някой може да ме посъветва как да реша тези два проблема -- разделителната способност и broadband връзката, моля да ми пише на ласомбра007@gmail.com (потребителското име е на кирилица за защита от спам).

#/bin/bash каза...

Титаничен сблъсък няма, няма и да има. Освен това аз не агитирам никой, а ти. Прочети внимателно постовете отново. Проблемите си го имал защото си карал на Install and forget. Пък и Ubuntu не е единствената дистрибуция. Аз например, нито съм с Ubuntu, нито ползвам GNOME за графична среда. Друга Linux дистрибуция ползвам. Айде сега кажи кой е този незаменим софтуер, който няма аналог за Linux. Не съществува или ти не си го намерил? Аз се сещам само за един - сигурно има още ама не са ми трябвали (тясно специализиран софтуер). Ти плати ли му лиценза на тоя уникален софтуер? А на Windows? А на всичкия комерсиален софтуер със затворен код зад който "заставаш". Ползвайте си "хакнатия" софтуер ако желаете, ама не говорете глупости. Нямаш вируси и червеи или само така си мислиш?
Давам ти едничък прост пример. Една фирма разполага с 25 компютъра и 28 служители. Вземи елката и смятай - 25 лиценза на ОС + 25 лиценза на офис пакет + 25 лиценза за антивирусни програми + 25 лиценза на специализиран софтуер (Adobe Photoshop, складов софтуер, и др.) + 2 лиценза на счетоводен софтуер + един лиценз за сървърна ОС = около 75 000 лева или повече. Само за софтуер. От къде собственика ще вземе тия пари всеки 2 години? От своя джоб - неее! От заплатите на тези служители естествено. Разпределени на 28 служители са по 1400 лв./човек дефицит годишно. Малко ли е? За това в България заплатките са такива. Е не само за това ама и това има огромно значение. Те шведите са тъпи че ползват OpenSource главно в бизнеса си. Сигурно щото не знаят колко е хубав М$ Windows. :)
П.П. Под Wine и Crossover пиратски софтуер почти не може да се подкара.
П.П.П. Дадения пример с фирмата е реален и тези пари сега служителите си ги взимат като премии.

Димитър Димитров каза...

Хубава работа...Нито имам фирма, нито агитирам някого...Казах мнението си, не разубеждавам никого.
Не спами темата, сякаш останалите простосмъртни windows потребители ходят чорлави и мирзливи, и не знаят къде се намират.Щом за теб linux е рентабилен - ползвай си го със здраве.Аз искам да си ползвам компютъра по предназначение, без да се ядове.
А против Open Source нищо не казвам, сам ме нападаш - ползвам доста програми с отворен код, както и повечето потребители на windows.
Нищо, ние простосмъртните и глупави не ти се сърдим.Ще понесем мълниите Зевсови, ще живуркаме мизерния си животец и ще преживяваме до Деня, в който великия Linux ще ни избави от мъките.

p.s. Не целя да обиждам привържениците на Linux, но драгия потребител #/bin/bash създава спор подобен на chalga vs. metal - безсмислен и безкраен.Приятелю, слез на земята.

LaSombra каза...

Добавка:

Току.що инсталирах Ubuntu 9.04 и тая гадост дори не ще да ме допусне в root-ския акаунт. Някой знае ли каква е паролаат на root при инсталиране? Не е тази, която съм дал на инсталатора за потребителя по подразбиране.

Христо Блажев каза...

При мен си е тази, която е зададена на акаунта.

#/bin/bash каза...

@LaSombra, с root-ския акаунт няма да те пусне да влезеш в графична среда. Зададено е по подразбиране да е така. Може да се промени впоследствие, но нарушава сигурността на системата. Влез като обикновен потребител. Като ти потрябват административни права системата ще си ги поиска сама. Паролата е тази която си дал на инсталатора.
П.П. Е т'ва е вече истински спам. Инсталацията на @LaSombra няма отношение към темата. :))))

#/bin/bash каза...

П.П.П. Весело е при вас, г-н Блажев! Жалко, че чак сега се включвам. :))))

Христо Блажев каза...

Благодаря ви много, честно казано за първи път пиша на подобна тематика по проста причина - хич не разбирам от графични среди, програмиране и т.н. Но май почнах да се ограмотвявам :)

Philipotel каза...

Много са ми забавни такива спорове, сега остава да пуснеш и нещо за Опера с/у Файърфокс и ще стане ептен лудница :-D Иначе това колко е добър един софтуер зависи основно от две неща - за какво ти трябва и колко акъл има задклавиатурното устройство. За 6 години съм преинсталитал XP-то само веднъж, и то щото зорлем го скапах с някакви ъпдейт-пакове. За същия период са ме налазвали червеи и троянци 2-3 пъти, пак щото си врях гагата дето не трябваше...

LaSombra каза...

Според мен пък има :) И системата дава административни права, но не достатъчни -- например, не мога да си сверя часовника. Все пак успях да вляза чрез sudo passwd root... не че това промени нещо :)

@Христо Блажев,
Спомняш ли си Win 3.11? В общи линии той не беше операционна система сам по себе си, а служеше като графична среда за DOS. Един вид графичния интерфейс всъщност ти превръща щракането с мишката в DOS команди. Например отварянето на файловия мениджър всъщност праща команда dir/s/a -rhs и превръща изхода от командата в директории и файлове, върху които да щракаш.

Та window-maker-ите от рода на GNOME или KDE правят същото, използвайки нещо, наречено Х графичен сървър, или Х11. Грубо казано, window-maker-а праща на Х11 данни за това какво исак да се покаже на екрана, и Х11 го показва.

Не знам доколко си запознат, но това е подобно на API функциите в Windows. Когато някоя програма под Windows XP те пита за име, под което да съхраниш даден файл (примерно), тя извиква дадена Windows процедура (в случая GetSaveFileName от библиотеката comdlg32.dll. Тоест, самата програма не показва диалоговия прозорец -- тя казва на Windows "трябва ми диалогов прозорец за съхраняване на файл" и от там нататък Windows-а си се оправя. Това е причината диалоговите прозорци да са еднакви за всички програми.

Между другото (и може би това е причината да не съм се занимавал с Linux), когато започнах да се интересувам от компютри (1996) никой уважаващ себе си Linux фен не ползваше графична среда. Linux съвсем скоро започна да навлиза като пълноценен заместител на Windows. Linux и Unix са проектирани като конзолни ОС и най-вероятно ще си останат такива. Във всеки случай не съм чувал Linux да се пъне да стане чисто графична ОС, каквито са Windows-ите от семейството на NT.

Христо Блажев каза...

Приятелю, наистина хич не ги разбирам тез неща, нали знаеш, че силата ми е в книжките :). Но за себе си смятам, че Ubuntu ме удовлетворява в максимална степен, основно заради удоволствието да имам няколко десктопа, да отворя на всеки различно нещо и да прескачам светкавично. Инак нямам нищо срещу Windows, но седмицата му просто ме обърква.

Христо Блажев каза...

@Philipotel, не мога баш да повярвам, че не си влизал там, дето не ти е работа, и то за период от 6 години, но мисля да го обсъдим на по бира тази седмцица, какво ще кажеш?

#/bin/bash каза...

@Блажев, виртуалните десктопи, които ползваш, всъщност са патент на Microsoft. За мен е загадка защо не ги интегрират в Windows.
@Philipotel спорове и лудница няма да има, ако не си разбрал още. Нямам намерения да обяснявам нищо и на никой щом не иска. Пък и не уважавам хора които не отговарят на поставени нормални въпроси, а действат на принципа "гузен негонен бяга".
@LaSombra, с тези познания за Windows можеш администратор в някоя община да станеш. На тамошните админи тия неща дето ти ги знаеш не са им много ясни. Говоря сериозно.
За часовника:
код:
$su
Password: (въвеждаш я) :)))
#dpkg-reconfigure tzdata
нагласяш часовата зона и си готов
Това в конзола разбира се.
Ако имаш инсталирано sudo командата е:
$sudo dpkg-reconfigure tzdata

Димитър Димитров каза...

За Windows има third party (не открих аналог на български) софтуер за няколко десктопа, но е адски тромав, а и я няма опцията с придърпване на програмата да "прескочиш" в друг десктоп.
А относно LaSombra - как ще са в час админите в общините, като им се налага да поддържат машини с Win 95/98, а тези с XP или са нови, или са наскоро дарени от някое германско село.И в училищата е така...

Philipotel каза...

Блажев, за бира съм винаги готов, но ще трябва да се разбираме по телефона, щото напоследък не мога да седна за повече от 15 мин. пред компа :)