04 ноември 2009

Абсурдната ноемврийска коледна украса


   Не ви ли дразни? Мен ме влудява! Кой идиот си мисли, че като сложи отсега коледна украса, ще си повиши продажбите? Или го правят от любов към празника - хайде холан, да чакаме дядо Коледа и дядо Мраз да си спретнат министудена война на покрива кой да влезе през климатика, а?

   Днес видях коледна украса във "Фантастико". Изглеждаше зловещо. Иначе, както и миналата година, първенец според мен е един лъскав магазин между "Попа" и подлеза в посока СУ, който още преди две седмици (през октомври!) си беше украсил витрините.

   Коледа не е празник на търговците, ако и така да се получава, като им гледам оборотите по празниците. Коледа не е и празник на "Кока-Кола" даже!

   Стига алчност, дявол да ви вземе!


P.S. от Philipotel  в 23.30:


13 коментара:

Златина каза...

Аз пък нямам нищо против Коледната украса по това време. Създава ми настроение, защото е свързана с приятни за мен мигове. Стига да не е кичозна и претруфена, би ме усмихнала даже още през октомври. :)
Гледах по новините, как в Лондон запалиха Коледните светлини. И ми беше приятно и някак си предпразнично хубаво. Не бих пазарувала повече от украсен магазин, ама ще позяпам украсата - със сигурност. :) И ми харесва предпразничното настроение да ме подхване по-отрано!

Христо Блажев каза...

Хм, сериозно ти допада още в началото на ноември да има коледна украса? Е, щом е така, нямам какво да кажа. На мен ми изглежда като елементарен маркетингов трик, но ако съумееш да извлечеш хубавото от цялата история, мога да кажа само едно "браво".

Златина каза...

:D Вече ме сърбят ръцете да извадя и домашната! Сериозно! :) Ама има опасност мъжО да ме освидетелства окончателно, та... Ще стискам! :)))

Plamena Markova-Koleva каза...

Наистина не мога да разбера какъв е проблемът. При положение, че имаме толкова малко празници ми се струва логично да се настройваме за тях от по-рано (само веднъж успях да видя целогодишен коледен магазин и не спирам да си мечтая и тук да срещна нещо подобно ;). Може би защото в моето семейство винаги сме съумявали да си организираме чудесни коледни и, забележи, околоколедни дни, украсата, която виждам от скоро, ми навява единствено положителни мисли. По-добре се усмихни и не търси под вола теле ;)

Philipotel каза...

http://dustfactoryvintage.com/born_activist/uncle_san_i_want_you_to_spend_a_lot.jpg

Светла (една от всичките) каза...

Христо, и аз имам същия проблем. И въобще всеки вид рекламна истерия (включително и текущата грипна "епидемия") ми включва доста силни антисоциални рефлекси.
А по същество - то и Дядо Коледа в този вид, в който ни сполетява последните години, по произход е най-вече рекламна кампания.
http://www.thecoca-colacompany.com/heritage/cokelore_santa.html
Картинката от Philipotel отлично обобщава същността на явлението.
Но най-силно ме дразнят безконечните американски коледни песни, които денонощно се стелят като петмез от всички радиостанции цели два месеца. Аз слушам радио почти непрекъснато, служи ми като изолатор от околните въздействия, докато работя, но специално за ноември и декември, и после - за месеца около Великден, преминавам на алтернативно музикално обкръжение. Не че имам нещо кой знае какво против "християнските" традиции, но профанизацията, комерсализацията и истеричното им натрапване са абсолютно неприемливи. Така мисля аз.

Блог на Павел Николов, астрофилолог каза...

И мене ме дразни комерсиализирането на празниците.

Христо Блажев каза...

@Plamena Markova, сериозно ли смяташ, че имаме твърде малко празници? Че ние събираме ли и месец, в който да не се почива допълнително заради нещо си?
Целогодишен коледен магазин - това е оксиморон и ми изглежда като сюжет за Кинг.
@ Светла , мислим еднакво - след разпадането на СССР и кончината на Дядо Мраз, поне у нас, САЩ по брутален начин обсебват Коледа. Друг е въпросът, че и като християнски празник е нелепа, все пак датата е копирана от езическия култ към бог Митра. Чудя се и на акъла на младите, дето се прехласват и по Хелуин и други типично американски празници, да почваме да коляме пуйки и за Деня на благодарността, а?
Павел Борисов Николов, наистина всички празници се превръщат само в пазарен стимулант.

Philipotel каза...

Нали знаете, че образа на Санта Клаус с червените дрешки и бяла брада е от една от първите реклами на Кока Кола :-Р Иначе всяко по-мастито божество се ражда, умира или преражда по време на равноденствие или слънцестоене. Зимното е най-подходящо, защото деня започва да нараства. Поне в северното полукълбо де.

Plamena Markova-Koleva каза...

Почивката заради "нещо си" не е празник. Не говоря за мързел пред телевизора, безпаметно напиване и преяждане. Празникът не е и хвърляне на куп пари на вятъра, затова изобщо не ми прави впечатление, когато търговците се лъжат, че ме манипулират с украсите си, просто им се наслаждавам. Имаме малко празници и това е тъжно, защото хората предпочитат да се мръщят и да обвиняват Кока Кола, вместо да си напънат мозъците и да си измислят собствени традиции.

Philipotel каза...

Нещо не вдянах логиката - значи имам право да не харесвам тези консуматроски истерии, пардон - празници, само ако съм си измислил собствени такива? Пък и да ти кажа не всеки се радва на шарени дрънкулки, има доста други начини човек да си вдигне настроението...

Андрей Куртенков каза...

А пък аз обичам Дядо Мраз! Дори да оставим настрана това, че Дядо Коледа всъщност е един зъл персонаж в българската традиция, с който са плашели децата едно време - нека да сравним и сегашнияте образи на двамата старци - единият е вечно фиркан и си има момиче - другият все е трезвен (пие безалкохолни само) и си има елени. За вас не знам, но аз предпочитам първия вариант!
Иначе на мен изобщо периода около Коледа ми е много противен с поголовното си и неуместно лигавене - но аз в случая не мога да съм критерий, понеже не съм купонджия - ала съм в правото си да протестирам, че държавната телевизия (финансирана И с моите данъци) повече от месец започва и завършва новините си с това, че нек'ъф Спасител се бил родил, че нек'ви влъхви му занесли подаръци, че девет месеца преди това нек'ъф архангел (бе, я архангел, я ...) бил посетил майка му и пр.
Без съмнение, коледната истерия допринася за все по-нататъшното видиотяване на нашето общество; а - що се отнася до коледната украса специално уличната - някой беше казал, че излизало по-евтино тя да си стои целогодишно, вместо да се маха и после пак да се слага - ми - да си стои - стига да не пречи на пътното движение.

Христо Блажев каза...

ВЯрно, вярно, вярно - подккрепям напълно коментара на Андрей, и аз смятам, че целенасочено ни видиотяват с куп приказки за малки дечица!