27 ноември 2009

Големият брат те гледа... в трамвая


    Предполагам доста от вас имате вече електронни карти за градския транспорт. И сте се натъкнали на поредното класическо недоразумение на развитата демокрация у нас.

   Дори и картите за неограничено пътуване трябва да се валидират при влизане в трамвай или тролей, скоро и по рейсовете. Което автоматично означава сбутване точно до вратата с цял куп бабета, протягане през рамена и лакти, за да се докоснеш до заветния екран. И за чий...?

   Днес изрично попитах в пункт на ЦГМ длъжен ли съм да валидирам, при условие, че картата ми дава неограничено возене? Длъжен съм бил. За статистика. И контрольорът имал право да ме глоби, ако не съм го направил.

   А Големият брат ЕЙ ТАКВИЗ очи е отворил. Камерите по улиците ще видят къде се разхождаш, валидаторите в транспорта ще свидетелстват кога и къде си се возил...

   Всичко е наред, спете спокойно - държавата и службите бдят над нас...

11 коментара:

Андрей Куртенков каза...

Хаосът с тези апарати е пълен.
Оказва се, че ако задържиш малко повече картата - дзвънка, че си нередовен - значи трябва не просто да я доближиш - а и достатъчно бързо да я дръпнеш - само тогава те таксува.
Контрольорите тълкуват различно и това какво трябва да те правят, ако не си се таксувал, но имаш карта за съответния малшрут - някои искат глоба, други - ти продават билетче за един лев (което купуваш под заплахата да те ожулят десет лева).
Друго недоразумение е изключването на апаратите по време на проверка - би трябвало в началото на проверката те да се изключват и регистрирането на пътниците да спре - само че контролите масово не го правят - понеже като ги изключат и се надига вой, че много бързо са ги изключили и е нямало време да си пробият път всички до тях.
Друга глупост чух наскоро - че до Нова година и всички автобуси ще имат апарати, та през новата година вече изобщо да няма хартиени карти - това е очевидно невъзможно да стане в такива кратки срокове - а го приказваха съвсем сериозно.
Изобщо, не мога да разбера, как така в провинциалните градове навсякъде автобуси пътуват полупразни и са на печалба - а в София всичко е тъпкано и все били на загуба. Още повече, че точно в София има страшно много служители, на които им се полагат карти за цялата градска мрежа (които са нелогично скъпи - не само те - изобщо картите - напр. карта за една линия струва толкова, колкото ако си дупчиш по две билетчета всеки делничен ден - е, за къф ти е тогава да си купуваш карта?).
Макар че - доста причини за това са ясни - избирателното контролиране (в резултат на което разни лумпенизирани елементи ползват МГТ безплатно), наличието на линии като 56, в които контрола никога не влиза, спонсорство от страна фирмата (откъде-накъде? - ама се прави), и пр.

myhappypond каза...

За първи път разбирам, че има такива нововъведения в градския транстрот в Бълария. Мисля, че не е лоша идея, а проблемът с блъсканицата си го има и без тях. Той може да се поправи само с пускането на повече автобуси. В Корея също има такива машинки в автобусите и на всичкото отгоре, пътникът може да влезе само през първата врата (до шофьора), минавш си с чантата, в която ти е картата, и автоматът я засича, дори не я изваждаш. Не съм забелязала да има стълпотворения и гъчканица, може би, защото пътниците в автобусите не са толкова много, понеже имат супер-развито метро.

Катя Илиева каза...

Голяма глупост е и съм се канела да питам дали всеки път трябва да я валидираме. Аз лично забравям от време на време с влизането да го направя, правя го понякога 2-3 спирки, след като съм се качила. Да има късмет някой контрольор да ми направи проблем за това. Пред очите ми пропускат да глобят роми без билет, пък на мен, дето винаги съм си била редовна, да ми правят проблем. Е, няма да стане тая!
И с колегите сме го обсъждали. Ако е като метрото, където с картата реално влизаш, има смисъл. Но в наземния транспор къде е смисъла не знам...

Христо Блажев каза...

@ Андрей, "хаос" е много точно определение. Иначе тази фирма няма конкуренция в извиненията и мрънканията за пари и повишаване на цените срещу никакво качество. Наистина за обикновените хора картите са безумни - 50 лв на месец, то наистина билетчето си е алтернатива.
@myhappypond, това за Корея ми се струва неприложимо у нас - къде ти такава дисциплина. Ще се избият на входната врата.
@ Катя, никой не знае къде е смисъла. Затова и питах днес и получих този смешен отговор за статистиката. А някой пита ли ни дали искаме да сме част от нея?

Мория каза...

Гуш, не разбирам какъв е проблема да си част от някаква си статистика. То вярно, че валидирането на картите е глупост, ама честно казано аз съм за всяко нововъведение в СКГТ, но при едно условие, че премахнат тези псевдо -контрольори. Аз лично съм против тях, защото имам чувството, че ги избират с конкурс "Кой е най-добър скандалджия с неуравновесени нерви!" (същото като портиерките на блоковете в Студентски град)!;)

Катя Илиева каза...

Наде, като дойдох в София и веднага стигнах до тоя извод - че да си контрольор в СКГТ и домакинка в студентско общежитие си е талант... И естествено веднага се почнаха пререкания с тях.
Веднъж един контрольор така грубо се държа с едни корейци, които бяха използвали два билета от един талон - по един за всеки. От къде да знаят хората, че един талон е за един човек!? Нито те разбират български, нито контрольорът може да им обясни и като почна да им вика "Инглиш, не говорите ли инглиш? Бегайте си в Корея, бе! Кат не знаете български, кво търсите в България". Много грозна картинка. Добре, че някои хора се обадиха и ги защитиха.

Мория каза...

Катя, предлагам да направим клуб "Не, на ненормалните контрольори и домакинки!" Хехехе, сигурна съм,ч е ще привлечем много членове за отрицателно време!

Nula каза...

Дааа, и аз се сблъсках с това чудо на техниката при едно от връщанията си от чужбина и си казах - я, че в България много модерно вече станало, хм, имайки предвид, че от Големия брат не можеш да се скриеш дори и в градския транспорт, от очичките му де :-)
Аз обаче просто си бях един пасивен наблюдател на това чудо, защото така и не разбрах как се работи с това апаратче ...и също не разбирам защо употребявате тази дума ВАЛИДИРАМ вместо някоя друга, напр. проверявам. Проверката, как беше, е висша форма на доверие :-)Та, така пасивно си наблюдавах и групата /подчертавам групата - видях поне 3-4 човека/ контрольори, влезли за проверка в автобус #..вече не си спомням. Изненадах се, и знаете ли от какво - всички бяха с униформи - ще ги видиш от 1 километър.
Ето това ми хареса най-много в градския транспорт.

Мория каза...

@ Nula, значи имало и хора сред контрольорите?! Добре, тях можем да пожалим, но за другите не отговарям, защото обикновено пада едно преобличане точно преди да се качат и да започнат с проверките;)

Христо Блажев каза...

@ Nula, щастлив съм да разбера, че някой нещо е харесал в (гр)адския транспорт в столицата. Наистина с униформите са по-лесно разпознаваеми и загубиха изненадата като оръжие.
@Мория ₪, все пак си местна - не би ли трябвало да не ти правят впечатление, вместо да правите кръстоносни походи с Катя?

Катя Илиева каза...

@ Христо, това че Надето е местна, не означава, че грубостта и лошото отношение трябва да спрат да й правят впечатление.
Вярно е, че в един момент се свиква, но като цяло с тези неща не трябва така да се примиряваме. Моето първо пререкание с контрольор завърши с плач, сега вече просто не им обръщам внимание.