13 август 2009

Тайният дневник на Елена Чаушеску – чудовищност или поредна фалшификация?

   Трудно ми е да опиша реакцията ми след като прочетох книжлето “Тайните дневници на Елена Чаушеску”(172 странички). Това са избрани откъси от 12 500 страници, които според френското издателство “Фламарион” са автентични.Chayshesky

   Държа още в началото да напиша, че срещнах тезата, че дневниците са фалшифицирани. Според един коментар Владимир Беряну е написал статия във в. “Век 21” за тази теза, но за съжаление не успях да я намеря. Инак доводът е,  че фалшификацията е извършена с цел демонизиране на сем. Чаушеску, които са се опитали да водят независима от Москва и Световната банка политика. Звучи логично, но дали е вярно, не мога да съдя.

  Ако обаче дневниците са автентични мога да кажа само едно – ЧУДОВИЩНОСТ! Елена е проста селянка, издиганата до върховете от мъжа си, и това й личи. Ден след ден тя записва безкритично мислите си, чувствата си, описва псевдонаучните си опити, за които дори се осмелява да си припише правото на Нобелова награда, независимо, че всичките й “трудове” са написани от академици, а тя си ги присвоява. Но какво да говоря, ето ви няколко преразказани случки от дневниците:

Френският президент Жискар д’Естен е на гости на семейство Чаушеску. Поканата включва и лов на мечки, но два армейски батальона не успяват да издирят дори и една в Карпатите, тъй като са избити. Затова четирима унгарци са навлечени с мечи кожи и пуснати за мишени. Френският президент убива трима и ранява четвъртия.

Съобщават на Елена, че ще ходи на Лебедово езеро. Тя изпраща специален самолет да й донесе банския. На следващия ден се оплаква, че не са ходили на езера, а на някакъв концерт. Отдава промяната на хладното време.

Хрумва й, че щом изваряването убива микробите, така човек може да бъде излекуван. Нарежда едно унгарско дете с хрема да бъде потопено в кипяща вода.

Изпраща националния тим по художествена гимнастика на тренировки на полюса.

И една нейна мисъл: Всяко тяло, потопено в течност, неминуемо си признава всичко.

   И аз бях шокиран. И затова съм склонен да приема тезата, че дневниците са фалшифицирани. Защото вътре има още куп чудовищни признания: от директни заповеди за убийства (с любим маниер блъскане с кола), до маниакално желание Румъния да има атомна бомба.

   Личното ми мнение е, че дневници има и в тях има отвратителни неща. Но някои като посочените по-горе като нищо може да са добавени допълнително. Но кой ли знае…

5 коментара:

Комитата каза...

Четох ги през 90-та година и тогава бях потресен. Но после, размишлявайки над текста, реших че е фалшификат от край до край. Ако имаше такива нацистки практики семейство Чаушеску, щеше да се знае и от други източници.

Анонимен каза...

Аз също съм ги чел и бях доста потресен от написаното!Сега за първи път чувам че са били фалшификат и се сетих и нещо друго което четох за нея - тя е била неграмотна ,как тогава е написала дневник? ;)

Анонимен каза...

Чел съм ги като ученик, от скука на една лятна ваканция. Дневниците повече ме забавляваха с изблиците на гениалност на Елена, отколкото да будят в мен отвръщение.
Помня, че имаше разказана една случка, където изработили специално за Чаушеску ботуши с подгряващи стелки и навсякъде след него ходил слуга с акумулатор в ръце, докато най-накрая обувките не се подпалили :D

Христо Блажев каза...

Komita, и на мен ми се струва, че е така, навярно щеше да се знае и от други източници, но поне аз не съм чувал.

Анонимен 1, не мисля, че е чак неграмотна, все пак Румъния е европейска държава, но със сигурност е недоучила.

Анонимен 2, да, има такава случка, като ще добавя, че войникът с акумулатора в ръце изгаря жестоко.

Анонимен каза...

Купих си тази книга на 6.12.1990 г.В предговора към френското издание се споменава,че същата година в издателствата Фламарион са получени част от 564 дневници с общо 12 550 страници машинописен текст,"които в скоро време ще бъдат преведени и публикувани изцяло".Знае ли някой дали са преведени и публикувани?