20 април 2009

Разделяй и владей или слабостта на блогобщността


   В тази държава, в този свят свободата не е толерирана. Тя не е възможна, не е допустима, нежелана е. Тя е злото, което трябва да бъде изтръгнато от корен, а земята посипана със сол, както руините на древния Картаген. Свободата не е ценност, тя е цел, тя е посока, не може да бъде изначално притежавана, а трябва да бъде завоювана и защитена. 

   Блогърите искаме свобода да пишем каквото си искаме, да четем каквото си искаме, да го коментираме, да изграждаме свое мнение, свой светоглед, преценка и знание. Търсим алтернативата на манипулираните медии и бомбастичните, но нищоказващи новини. Търсим свободата да изразим себе си, да намерим подобни на нас, да създадем свои "кръгове", но от съмишленици и съучастници в най-великото нещо - мисленето.

   Пречим с това. Някой някъде е безумно недоволен от тези ни желания. Пресата, радиото, киното, телевизията... всички тези открития намериха приложение във формиране на общественото мнение, ако и в началото на тях да са се възлагали надежди да освободят хората и да ги научат да мислят.

   Наред е Интернет. Свободата му е присъща изначално, и тя е в основата на светкавичната му експанзия по целия свят. Но сега наред е поход именно срещу тази свобода - ето тук съм писал за международните измерения на този поход.

   Но сега искам да допълня нещо за атаката отвътре. Доц. Йорданова започна битка срещу наличието на манипулатори в мрежата - вижте текста. Виждал съм се лично с тази жена, знам, че тя вярва в нещата, които пише и казва.

   Аз не мога да преценя тя права ли е, или хората, които цитира, са наистина злонамерени. Анонимността е надежден плащ срешу истината и аз не вярвам, че нещата ще се променят. Честно казано, не ми се иска и да се променят, защото тогава мрежата ще загуби част от чара си, а сигурността в нея ще се изроди в ясни и строги правила с уклон към полицейщина.

   Но знам, че независимо каква е истината хаосът е налице. Блогърите не ще станат общност. Няма да им се позволи. Ще си останат разидинени единици, а рано или късно старата подредба ще се върне - блогър, манипулатор, блогър, манипулатор... Злото има разнообразни оръжия на своя страна, а истината има само себе си за защита.

   А наистина си представям такава общност. Тя ще се обединява при нужда, ще спори при неясни моменти, но ще изважда истината наяве. Ето тук имаше един спор и от него излезе както обединение, така и реакция, адекватна на атаката.

   Но вече не вярвам, че е възможна промяна. Няма да се позволи. Може и на мен да ми вменят желание да манипулирам, може да ме обвинят в пристрастност и недобронамереност. Никой не е застрахован. Господи, това напомня ми на сталинови репресии и тъмни времена, когато, за да не бъдеш набеден, ти набедяваш...

    Сега не знам как ще е. Много имена се цитират, мнозина са обвинени, още много тепърва ше получат клеймо и не се знае кой може да изчисти себе си и името си. А ако е истина? Ако наистина манипулатори бродят помежду ни и играят своята мръсна игра?

   Не знам. Възможно е, много възможно е. Но май печелят.

   И отново губи свободата, онази, имагинерната, към която се стремим. Тя пак ще бъде точка на хоризонта.

   Недостижима.

9 коментара:

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Смятам, че проблемът с манипулациите, които несъмнено съществува, се преекспонира преднамерено с конкретна дългосрочна цел. За да не се повтарям ще сложа линк към мнението ми темата, а ти сам ще прецениш. И помни - Истината заслепява.

ЕМБЛЕМАТИЧНИ ПОПАДЕНИЯ

sepuko каза...

Общност от блогъри? Блогъри? Имаш предвид просто хора които си водят онлайн дневник и дават на другите да го четат? Мисля, че когато превърнеш блогването в самоцел разваляш идеята за спонтанно споделено свободно мнение. Виж според мен хората не си пишат в блоговете за да участват в някакво общество на хората които си пишат в блоговете. Такаче защо не зарежете тая глупост с "обществото на блогърите"?

RoujkaBG каза...

Аз съм най- засегнатата страна в тази статия. Пред мен стои дилемата:да се защитавам достойно с всички законови средства или да замълча, оплюта незаслужено в името на една обща кауза- да не допуснем следенето в интернет.

Ако потърся правата си, чрез съд си давам сметка, че може да бъде предизвикан медиен шум и както се казва "малкото камъче да обърне каруцата".

И тогава къде ще отидат усилията, протестите ни да спрем приемането на закона за следенето в Парламента? Защо подписвах петиции,
подкрепях протести, съпреживявах и се чувствах горда от себе си, че поддържам една справедлида кауза?

За да се стовари с всичка сила върху мен нечия мания за преследване, нечия невъздържаност или добре преценени действия, които да ме убедят, че следене в интернет се налага?

Ако за някого това е просто интрига, сеир, простотия за мен е гнусна клевета, която накърнява егото ми и най- гадното е, че руши доверието ми в хората.

Христо Блажев каза...

Балтазар, писах коментар под твоята статия.
Sepuko, аз пък вярвам, че блогърска общност има и това не са просто дневници. Пример за това е именно олелията около Паси, когато персонално бяха засегнати няколко блога, а десетки се почувстваха засегнати.
RoujkaBG, не си спомням да съм видял името ти в "черния списък" на доц. Йорданова, но наистина не мога да си представя какво е името ти да се появи в подобна публикация, а ти да си невинна. Затова и смятам, че нещата могат да се сринат в хаос, когато едното доверие, на което се крепи блогването, изчезне. А какво може да се предприеме... като част от медия мога да кажа откровено, че само това се чака - някой да започне дело или нещо подобно. Ще се нахвърлят като хиени, подтиквани от обръчите зад тях (вестниците на ДПС) или влиянието на правителството и в частност МВР.
Няма верен ход, за съжаление.

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Ружка е там - в списъка. Добавена с ника си от свежо. Трафичните данни не се обсъждат, но като пресека хората от списъка и тези, които посещават блога ми, е повече от забележимо, че някои от споменатите са си съвсем различни хора, за другите нямам наблюдения. Бабето е за игнор, според мен. Въпреки, че ме няма в "черните" й списъци, ми е трудно да се въздържа от вземане на отношение, защото и мен се случва да ме обслужват по същия начин.

ПП: Ружке, виждаш ли, че не е много гот.

Philipotel каза...

Интересно нещо е туй интернета - кара хората да се вземат на сериозно.

Христо Блажев каза...

Ми да, вече обмислям кандидатурата си за следващите президентски избори. (devil)

БАЛТАЗАР ИВАНОВИЧ каза...

Обмисляй за по-по-по следващите, че си още малък. Има възрастово ограничение - 40.

Христо Блажев каза...

Нищо, те може и това да променят ударно, ако някой функционер се прицели в президентския пост :)