И пак за велоалеи ще дойде реч. Преди време вече писах за една, която по съвместителство (и преимуществено, де) е паркинг, а немалко блогъри показаха вече абсурдната криволичност на други столични маркировки, назовавани помпозно "велоалеи".
Искам да обърна внимание на един друг аспект на една велоалея - чистотата на пространството
във вертикален аспект.
Да, важно е алеята да е чиста, равна, без шахти или издатини, но не по-малко важно е да можеш да караш спокойно без опасност да си закачиш главата в нещо.
Точно това не е изпълнено във велоалеята край канала на булевард "Евлоги и Христо Георгиеви", над която са надвиснали купища храсталаци и велосипедистът е длъжен да се привежда буквално на едно ниво с кърмата, за да мине. А ако има минувачи, вероятно трябва да спре и да ги изчака да минат.
Ето тук може да се мине, половината пътека е свободна, но само ако няма срещуположен колоездач или пешеходци.
Но най-забавно е на изхода от велоалеята, където храстите са надвиснали и образували тунел. Заради него както нямаш видимост дали идва някой от другата страна, така и неминуемо се налага да залегнеш максимално, за да минеш с колелото си.
Знаем с каква неохота "Столична община" прави алеи. Така де, за тях не може да иска пари като за паркинг. А сега пък и да ги поддържа... май много искаме от администрацията...
9 коментара:
Ицо, от сегашна гледна точка, мислиш ли, че изобщо имаше смисъл да се боядисват в жълто тези километри софийски тротоари?
Не, разбира се, Гьоре. Всички знаехме, че ще бъде прах в очите. И така и стана. Само обособяване на част от уличното платно може да бъде велоалея. А не да разчертават и паркови алеи, което е връх на глупостта!
Аз вървя всеки ден от църквата "Св. Георги" до долната част на Лозенец. По тротоарите и директно върху жълтите линии ежедневно има паркирали коли. Чак се чудя кога са сварили да няма коли, та да боядисат алеите.
Когато пък ходя от офиса си до Ректората, вървя точно по алеята, която си снимал. Много ми беше неприятно вчера как някакъв гамен ходеше като говедо насреща на един колоездач директно върху алеята. Мога да се закълна, че го правеше нарочно. Момчето до последния момент очакваше че онзи ще се отклони, за да му направи път по велоалеята и за малко щеше да падне от колелото. Беше възпитан обаче, не го напсува, както си заслужаваше.
Имал съм възможност да видя велоалеи, когато бях за няколко дни в Краков. Там те са напълно отделени от пешеходните алеи, минават през места, където е невъзможно да се озоват коли и са боядисани плътно, а не с ограждащи линии. Цветът им беше розов, може би и в Полша има връзки между зелените и някои други организации ;) Шегувам се.
Не можеше ли създаването на действителни велоалеи в София да бъде един от приоритетите на "Зелените" при преговори с други политически партии?
Не смяташ ли, че това е повече подигравка с велосипедистите, отколкото решение на проблема?
Какво може да се направи, какъв натиск може да се окаже, за да обърне някой внимание?
Абе хора, вие не сте ли разбрали, че велоалеите не са истинския проблем? Истинският проблем е в мисленето на хората. Ще ви дам няколко примера със себе си.
Първо, макар да съм професионален шофьор, не излизам с колата, освен ако не ми се налага (в смисъл да бързам, да имам тежък багаж, или времето да е отвратително). От малък се интересувам от опазване на околната среда, и това е може би главната причина. Не говоря за радикални и чисто откачени постъпки, като например да нося само дрехи от коноп и да не ям месо, защото при производството му се използват тонове вода. Но има някои малки неща, които правя, и които всеки може да направи. Примери:
* Карам възможно най-икономично -- на камиона разходът ми е между 10 и 15% под средния. Нафтата не я плащам аз, така че икономическите мотиви са изключени.
* Включвам климатика само когато вали и не мога да отворя прозорците
* Не държа електрически уреди включени без необходимост.
* Не купувам вода в бутилки. За чешмяната има 3 пъти по-високи изисквания отколкото за минералната. Освен това от чешмяната вода се взимат проби 4 пъти на ден. От минералната -- не. Но пластмасата от бутилките си остава в природата, да не говорим за замърсяването и изразходваните ресурси за производството й.
За това се сещам на момента. Повечето неща дори ги правя без да се замисля -- просто са ми навик. Защо ви разправям това? Много просто. Велоалеите са начин за бързо и екологично придвижване на къси разстояния. Ако всички решат да се придвижват на къси разстояния пеша или с велосипед, автоматично ще се намали движението и велосипедистите ще могат да карат преспокойно по улицата. Нещо повече -- както бях споменал в един коментар в този блог, аз също карам велосипед (макар и не толкова редовно, колкото ми се иска). Водачите, които имат опит като велосипедисти, просто ще знаят какво е от другата страна и ще бъдат по-толерантни.
Само че в това, което величаем с гордото название "съвременна цивилизация" се счита за въпрос на престиж да запалиш голфа и да се придвижиш на 1000 метра до кварталната гъзотека (това е място, където се събират гъзарите от квартала). А в първите 5 км. разходът на гориво и вредните емисии са най-високи (просто двигателят още не е влязъл в работен режим).
За щастие, поне от това, което чета, в западна Европа вече се наблюдават наченки на промяна на това мислене. Ние обикновено вървим с 25-30 години назад, така че не се знае кога тук ще станат нормални нещата. С тези темпове по другите страни ще им трябват около 20 години. Значи на нас ще са ни нужни поне 50.
Въпросът е в мисленето на хората. Осъзнайте истината, че на нас велоалеи не са ни нужни. Наличието на велоалеи няма да подтикне хората към придвижване пеша или с велосипед. Велоалеите ще са необходими когато хората осъзнаят, че не е нужно 3 тонно SUV, горящо колкото 40 тонен камион, за да превозва 70 килограмов човек.
Трябва да се работи в тази насока. Тогава ще видите как велоалеите ще станат по-добри от само себе си.
Във Варна велоалеите имат друго предназначение - за майки с колички. Дори да има тротояр, нали се сещате, че велоалеята е една такава гладичка, новичка... как да не минеш по нея. Преди дни станах свидетел на следната случка - една тумба народ с две бебешки колички се точеше по велоялеята. На един завой от отсрещната страна се показа велосипедист, който щеше да се пребие докато се опитва да спре и да не се блъсне /макар и с минимална скорост/ в тълпата. В резултат на това беше принуден да чуе такива цветисти псувни по свой адрес, изкараха го едва ли не най-големия изверг, защото кара по алията/. Абе кога ще започнат да глобяват и пешеходци!!!!!
Не знам защо не ми се е отдала да напиша "велоалеята" правилно хехе Явно съм много възмутена :))))
@LaSombra, великолепен и изчерпателен коментар, благодаря ти за него. Адски се радвам, че и от другата страна на "барикадата" има разумни хора, които се замислят за малките неща, тези, незабележимите, които обаче могат да обърнат самоубийствения ход на машинната ни цивилизация.
@Георги Антонов, "Зелените" са в отлични взаимотношения с "Велоеволюция", с които имаме преливащи се цели. Според мен е ясно, че една екопартия ще е за велоалеите. И да, тези велоалеи са подигравка, но не съм наясно дали в пренаселената София е възможно да се направят истински такива, все пак улиците и сега са задръстени с автомобили - движещи се или паркирали.
@Чуденка, наистина крайно неприятно е когато заради нещо смислено се сблъскват групи като майките с деца и велосипедистите. Вярно е, че велоалеите в този им вид са удобни и за пешеходци и колички и не може, и не трябва да се обособяват само за колелета. Въпросът е обаче да има взаимозачитане.
Чудо, с тротоара, а не с велоалеята ти е проблема. От бяс всеки греши. Опростена си. Амин.
Ама като тръгнах вчера с внука и колелото му, то нещо средно м/у колело и лятна количка, от модерните, та голям зор докато стигна до Морската. Това от "Раковска",(от щерката) до "Казиното" ми се видя като Варна - София. Като изключим факта, че съм дърта и вървя бавно, вредителите бяха всякакви мутри със супер коли и малко мозък, както и велосипедисти,извън алеите, дето ги няма, на които не им пука, че излагат на опасност живота на бъдещето на България. Деца нямаме, велоалеи искаме...че кой ще кара колело по тях, като останат само баби като мен?
Блага, не ми се ще да споря, но след няколко години тези хлапетии ще пораснат, да са ти живи и здрави. И ще поискат колелета. Да но тогава има велоалеи за тях.
Публикуване на коментар